חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
enosseT leirA .rD

שחזור שד אוטולוגי (מבוסס רקמות עצמיות בלבד)

הסבר כללי על שחזור שד ניתן לקרוא כאן
בשחזור שד אוטולוגי, מייד לאחר סיום כריתת השד, או חודשים ושנים לאחר הכריתה (כלומר באופן מיידי או מאוחר), אנו משתמשים ברקמות הגוף של המטופלת ליצירת שד חדש. לרב אנו משתמשים בעור ושומן מהבטן (ו״על הדרך״ המטופלת מקבלת גם מתיחת בטן), אך לעיתים נעדיף רקמות מהעכוז, מותן, או ירך.

ניתוח השחזור מהבטן

(כאמור הניתוח הנפוץ ביותר במשפחה זו), אנו למעשה מבצעים מתיחת בטן, אך במקום ״לזרוק״ את השומן והעור העודפים מהבטן, אנו מעצבים מהם שד, אשר דומה הרבה יותר במראה ובמגע לשד טבעי, מאשר השד המתקבל בניתוח עם שתלים.
הרקמות שנעביר לחזה לצורך יצירת השד זקוקות לאספקת דם. ניתן לקבל אספקת דם זו ע״י העברת אחד משרירי הבטן (השרירים היוצרים את ה״קוביות״ בבטן) עם השומן והעור דרך תעלה שאנו מכינים בבית החזה.
ניתוח זה מחליש מעט את קיר הבטן, וכשניתן נעדיף להשאיר את שריר הבטן במקומו, ולבצע ניתוח מיקרו-כירורגי (הסבר כללי על תחום המיקרוכירורגיה ניתן לקרוא כאן) בו נעביר אל החזה את השומן והעור מהבטן, עם כלי דם מתאימים בלבד, וללא הזזה של השריר.
הטכניקה המיקרו-כירורגית היא טכניקה בה אנו מסוגלים לחבר כלי דם קטנים מאוד (לעיתים בקוטר קטן מ- 1מ״מ) ועצבים זה לזה, תחת המיקרוסקופ.

זוהי טכניקה המאפשרת לבצע ניתוחים מורכבים רבים

לרבות שחזור שד, ומחייבת הכשרה מיוחדת. בניתוח שחזור השד המיקרו-כירורגי (שמו המלא של הניתוח הוא DEEP INFERIOR EPIGASTRIC PERFORATOR FLAP או בקיצור DIEP), לאחר הרמת השומן והעור מהבטן, נעקוב אחר כלי דם קטנים ביותר העוברים דרך השרירים, ננתק אותם ממוצאם, ונעביר אותם לחזה.
בחזה אנחנו חושפים כלי דם מתאימים ואליהם מחברים את כלי הדם שהובאו עם הרקמות מהבטן. חיבור זה מתבצע תחת המיקרוסקופ. מדובר בניתוח ארוך ומורכב, אך כאמור, מתקבלת תוצאה שהיא טבעית בהרבה מניתוח אלופלסטי (מבוסס משתלים). תהליך ההחלמה דומה לזה שבניתוח אלופלסטי, אך כאן עיקר הכאבים או אי הנוחות יתרכזו באיזור הבטן (וכמובן יחלפו תוך מס׳ ימים), ואין צורך בתרגול מחדש של תנועות הזרוע והכתף.
כמו בסוגי שחזור אחרים, גם כאן לאחר שבועיים-שלושה ניתן לחזור לפעילות רגילה למעט מאמצים וספורט, אליהם ניתן לחזור באופן הדרגתי לאחר כשישה שבועות.