חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
enosseT leirA .rD

שחזור שד בטכניקות המשלבות משתלים ורקמה עצמית

הסבר כללי על שחזור שד ניתן לקרוא כאן.

הסבר על שחזור שד מבוסס משתלים ניתן לקרוא כאן.

הסבר על שחזור שד המבוסס על רקמה עצמית בלבד ניתן לקרוא כאן.

לעיתים העור בבית החזה אינו מתאים לשחזור המבוסס על החדרת משתלים לבית החזה (למשל כאשר יש מעט מאוד עור, או לאחר הקרנות כאשר העור פגוע), ובמקביל אין מספיק עור ושומן באזורים אשר בדר״כ משמשים כאזורים ״תורמים״ לשחזור מבוסס רקמה עצמית (בטן, עכוז וכו’).
במצבים אלו, ניתן לבצע שחזור משולב כאשר נפח השד יתקבל באמצעו משתל או מותחן (הסבר על משתלים ניתן לקרוא כאן), בעוד שהכיסוי יתקבל מעור בלבד או עור ושריר (השריר הרחב גבי) אשר נעביר מהגב, דרך תעלה בבית השחי. מדובר בניתוח במורכבות בינונית (יותר מורכב משחזור אלופלסטי מבוסס משתלים אך פחות משחזור אוטולוגי מבוסס רקמה עצמית), אשר לרב מניב תוצאות דומות לשחזור אלופלסטי רגיל.
הניתוח יהיה ארוך יותר משחזור עם משתל או מותחן בלבד, וגם ההתאוששות ממנו תהיה מעט ארוכה יותר, אך לא באופן משמעותי ביותר. משך האשפוז הנדרש נמדד בימים בודדים, והחזרה לפעילות יומיומית רגילה במס׳ שבועות. לפעילות מאומצת או ספורטיבית ניתן יהיה לחזור תוך כשישה שבועות. 

כאשר ניתוח זה מבוסס על העברת עור בלבד (עם כלי הדם הרלוונטיים), הסיכון לפגיעה בפעילות השריר הרחב גבי נמוך מאוד, ולרב אין צורך בפיזיותרפיה או תרגול מיוחד לאחר הניתוח (למעט תרגילים לחזרה הדרגתית לפעילות רגילה).
כאשר ניתוח זה מבוסס על העברת עור ושריר, השריר שיועבר הוא השריר הרחב גבי (השריר אשר מעניק לשחיינים, ולשריריים שבינינו את המראה ה״משולש״). במצב זה השריר מאבד את פעילותו הרגילה (שריר זה משתתף בחלק מתנועות הזרוע) ואז יש צורך בתרגול פיזיותרפי לצורך חיזוק ואימון של שרירים אחרים באזור הכתף ע״מ שיתפסו את תפקידי השריר הרחב גבי. בסופו של תהליך זה לא צפויה שום מגבלה בהנעת היד, לרבות בפעילות ספורטיבית.
במידה וחסר העור בחזה הוא משמעותי, נעשה שימוש במותחן לצורך קבלת נפח השד, במקום להשתיל מייד משתל סיליקון קבוע. במצב זה נבצע ניפוח תקופתי של המותחן. פעולה זאת מתבצעת במרפאה. לאחר כחצי שנה נוכל להחליף את המותחן למשתל סיליקון קבוע.
כמו בשחזור רגיל עם משתל או מותחן, גם כאן יש לזכור כי ניתוח זה מהווה את תחילת התהליך, כאשר פעמים רבות נזדקק לניתוחים נוספים לתיקון צלקות, שיפור מרקם העור, תוספות נפח מקומיות באמצעות הזרקת שומן, או שחזור פטמה.